DS 4 we Wrocławiu, czyli stylowo, ekologicznie i w poszukiwaniu paryskiego szyku
Awangardowo stylizowane DS 4 i stolica Dolnego Śląska to świetne połączenie architektury i designu, jednak co wspólnego z Francją ma Wrocław, jedno z największych miast w Polsce? Sprawdziliśmy to, przeczesując miasto za kierownicą hybrydowego DS-a!
Dobrze wiemy, że w porównaniu z Warszawą, Wrocław nigdy nie był nazywany Paryżem wschodu, jednak coś nam mówi, że w tym mieście znajdziemy pewne nawiązania do francuskiego rzemiosła, designu i architektury. W końcu to o tym mieście pisał w XII wieku Gall Anonim, pochodzący z północnej Francji. W Kronice Polskiej Gala Anonima z lat 1112-1116 można przeczytać, że Wrocław określany był także jako jedna z trzech głównych stolic Królestwa Polskiego.
Miasto to ma duże znaczenie historyczne i geograficzne, przy czym nie chodzi jedynie o czasy II wojny, ale również wcześniejsze dzieje – to właśnie tutaj krzyżowały się dwie bardzo ważne drogi handlowe, Via Regia i słynny Szlak Bursztynowy. Wracając jednak do architektury – spore wrażenie robi miejska fosa, która tutaj, jako w jednym z nielicznych miast europejskich, nadal wypełniona jest wodą. Do tego, we Wrocławiu zachowało się ponad 8 000 zabytkowych kamienic będących wizytówką budownictwa z XIX i XX wieku. Na tle tego miasta DS 4 z jednej strony wygląda jak rzeźba pasująca do otoczenia, a z drugiej wyróżnia się za sprawą nowoczesnych technologii i innowacji.
Tak, DS 4, którym odbywamy fizyczną i symboliczną podróż po Dolnym Śląsku, jest samochodem napędzanym przez innowacyjny i bardzo nowoczesny układ hybrydowy o nazwie E‑TENSE. Jego budowa jest finezyjnym połączeniem osiągnięć technicznych z zakresu silników benzynowych oraz dawki nowoczesności, reprezentowanej przez wydajny silnik elektryczny. Dzięki temu DS 4 wypełnia nas duchem podróży w każdej sytuacji, a to dlatego, że bierze najlepsze cechy z obu rodzajów napędu.
Wróćmy jeszcze na chwilę do autostrady A4, którą z Bolesławca kierowaliśmy się w stronę stolicy Dolnego Śląska. To droga, na której przez większość czasu obowiązuje nas ograniczenie prędkości do 110 km/h, a po drodze przewidziano odcinkowy pomiar prędkości, przez co ruch na tym odcinku jest płynny i raczej spokojny. To sprawia, że DS 4 nawet przy takiej prędkości może pokazać swoją ekologiczną stronę, bo nawet na autostradzie wyłącza jednostkę benzynową i utrzymuje prędkość za pomocą potencjału elektronów.
Zresztą, potencjał ten jest jeszcze większy, nawet jeśli podczas spokojnej jazdy bywa skryty pod osłoną luksusowego wnętrza i komfortowego zawieszenia. Wystarczy mocniej wcisnąć pedał gazu lub skorzystać z łopatek przy kierownicy, aby DS 4 z napędem E‑TENSE pokazało pełnię swoich możliwości. Wtedy auto do pracy zaprzęga oba silniki, benzynowy i elektryczny, łączna moc układu sięga 225 KM, a samochód przyspiesza bez opóźnień i bez zawahania, błyskawicznie osiągając dozwoloną prędkość.
Czysta przyjemność nie zawsze musi być jednak związana z osiągami, czasem do szczęścia potrzebne jest jedynie czyste powietrze. Wrocław pod tym względem nie wyróżnia się pozytywnie na mapie Polski, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Dzisiaj jednak poruszamy się samochodem hybrydowym typu plug-in, będącym w pewnym sensie rozwiązaniem problemu zanieczyszczonego powietrza w miastach. Oto dlaczego…
Samochód uruchamia się w trybie elektrycznym i porusza się w nim do czasu, aż energia w akumulatorach spadnie do poziomu, w którym napęd musi przejść w tryb hybrydowej pracy. Według producenta, akumulator litowo-jonowy o pojemności 12,4 kWh, jakim dysponuje DS 4, powinien wystarczyć do pokonania nawet 55 km w trybie zeroemisyjnym. To wynik, jaki – według badań – wystarczy na więcej niż dzień jazdy statystycznego Europejczyka, poruszającego się w mieście i jego okolicy. Bez emisji grama szkodliwych substancji – przypomnijmy.
Nam również powinien wystarczyć, a jeżeli nie – w trakcie przerwy na kawę lub zwiedzanie wrocławskiej Starówki – podłączymy DS 4 E‑TENSE do ładowania. Samochód naładujemy przy użyciu zwykłego domowego gniazdka, ale można tez wykorzystać w tym celu tzw. wallboxa lub ogólnodostępną stację ładowania (AC). Nie trzeba więc specjalnie jeździć na stację paliw w celu uzupełnienia paliwa na co dzień – wystarczy podłączyć DS 4 do źródła prądu w domu – na noc, w ciągu dnia, w pracy lub podczas wypadu na zakupy czy do kina. W znaczniej większości tych miejsc nie ma problemów z dostępnością do źródła prądu.
Rozpoczynamy więc podróż w poszukiwaniu francuskich wpływów w architekturze i urbanistyce Wrocławia. Idealnym kompanem tej wyprawy jest oczywiście DS 4 E‑TENSE, nie tylko za sprawą designu – wszak to najpiękniejszy samochód 2022 roku na Międzynarodowym Festiwalu Samochodowym – ale również dzięki wspomnianej elektryfikacji, która pozwala nam przemieszczać się po mieście bez emitowania spalin.